Motorové koloběžky, typy, druhy a výrobci elektrických a benzínových koloběžek

Elektrické koloběžky

Městské i teréní elektrické koloběžky jsou hitem posledních let. Tvarem jsou velice podobné klasickým koloběžkám, nicméně jejich funkčnost se značně odlišuje.

Jsou vybaveny elektromotorem, akumulátorem a "plynem", kterým se reguluje jejich rychlost.
Jízda na nich poskytuje zcela nové a nevšední zážitky.

Většina z nich se dá složit a následně uložit nebo převážet v kufru auta.
Kvalitní koloběžky jak zahraniční tak české výroby s kotoučovými brzdami, odpruženou přední vidlicí a dojezdem až 80 km jsou vítaným společníkem na cestách.

Při výběru elektrické koloběžky je vhodné se zamyslet, k čemu jí budeme používat.
Jinou koloběžku zvolíte pro své děti pro jízdu okolo domu a jinou jako klasický dopravní prostředek, který bude sloužit pro celou rodinu při cestách po městě, do zaměstnání nebo na výlety.

Pro dětské použití lze zvolit motor s výkonem 500 – 1 000 W, 48 V, pro mládež a dospělé osoby jsou vhodné motory o 1 600 – 2 000 W, 48 – 60 V.

Hlavní kritéria při výběru elektrické i benzinové koloběžky:

Konstrukce koloběžky
Jízda na koloběžce by měla být především bezpečná, proto rám koloběžky by měl být pevný a stabilní, což zajistí použité materiály a způsob provedené konstrukce. Na fotografiích a videích z e-shopů se bohužel kvalita konstrukce nepozná, ideální je si proto koloběžku před zakoupením otestovat při zkušební jízdě a celkové prohlídce.

Skládání koloběžky
Většina rámů koloběžek je vyrobena jako skládací. To lze využít při jejím skladování, převážení a cestování. Je dobré vědět rozměry složené koloběžky pro případ, že se bude převážet v kufru auta.
Možnost jejího složení hraje velkou roli také například při přenášení po schodech, převoz výtahem nebo i pro vlastní uskladnění. Skládání koloběžky by mělo být rychlé a snadné.
Některé skládací mechanizmy jsou příliš sofistikované, což může být na úkor odolnosti a spolehlivosti. Naopak jednoduché řešení je někdy mnohem lepší.
Skládací mechanizmy musí být během jízdy dostatečně odolné proti nárazům a vibracím.

Řídítka koloběžky
Velmi důležitá, při výběru koloběžky, je šířka řídítek a kvalita jejich madel. Abyste se na koloběžce cítili bezpečně, měla by být šířka řídítek alespoň 50 cm. Užší řídítka jsou příliš citlivá na zatáčení a nemůžete se o ně dostatečně opřít. Madla by měla být pevná, neměla by se v žádném případě protáčet nebo na koncích prohýbat.
Řidítka by měla být také výškově nastavitelná, aby vás při jízdě nebolela záda.

Stupátko koloběžky
Stupátko koloběžky by mělo mít pogumovanou a protiskluzovou povrchovou úpravu, aby se při mokru nesekala bota. Pokud bude široká alespoň 15 cm, budete moci při jízdě z kopce dát chodidla pohodlně vedle sebe.

Brzdy koloběžky
U elektrických koloběžek se používají buď mechanické nebo elektromagnetické brzdy, nebo jejich kombinace.
Při testech se jako lepší chovala mechanická brzda s klasickou páčkou, jako na jízdním kole. U elektromagnetických brzd se stiskává malá páčka podobná plynu, což se jeví nepřirozeně. Navíc mají tyto brzdy delší setrvačnost, takže brzdná dráha je o něco delší.
Mechanicky nejúčinnější je brzda kotoučová. Nebezpečné se jeví umístění primární brzdy na předním kolečku.

Kapacita baterie
Používají se buď olověné nebo lithiové baterie. Jedinou výhodou olověné baterie je její nízká cena.
Přesto se však používá hlavně u dětských koloběžek. Lithiová baterie má nižší hmotnost, mnohem vyšší kapacitu, ale je dražší.
Kapacita baterie má podstatný vliv na dojezdovou vzdálenost. Čím větší kapacita baterie, tím delší dojezd. Lithiové baterie jsou také obvykle chráněné proti přebití či podbití. Stav baterie lze kontrolovat na displeji během jízdy. Pokud je baterie vybitá tak, že displej zhasne, pravděpodobně se aktivovala ochrana proti podbití.

Motor koloběžky
Nejmodernější koloběžky používají stejnosměrné bezkartáčové motory, které jsou přímo zabudovány do zadního kolečka a jsou tedy bez řetězu. Tato konstrukce minimalizuje výkonové ztráty, jízda je tišší a hladší bez nadbytečných vibrací.
Výkon motorů bývá 200 – 500 W. 250-ti wattové motory jsou vhodné pro děti a osoby do 65 kg.
Silnější motory pak běžně vyjedou kopec s 90 kg jezdcem.
Výkon motoru ovlivňuje míru zrychlení a maximální rychlost koloběžky po rovině.

Kolečka koloběžky
Kolečka jsou buď pevná, bantamová nebo nafukovací. Výhodou pevných je, že nelze píchnout a nemusíte je hustit. Po ojetí je však celé musíte vyměnit za nové.
Elektrická koloběžka pouze s pevnými kolečky by měla mít dostatečné odpružení alespoň na předním kolečku.
Nafukovací kolečka lépe tlumí vibrace a lépe se vyrovnají s menšími překážkami. U nafukovacích koleček stačí v případě nutnosti vyměnit pouze plášť a ne celé kolečko.
Určitým kompromisem bývá u koloběžek, že mají přední nafukovací a zadní pevné kolečko.

Osvětlení koloběžky
Při výběru je také nutné zvážit, zda chceme mít koloběžku osvětlenou stabilně nebo například pomocí přední čelovky a zadního blikátka. Pokud má koloběžka již zabudovaná světla, potom zadní světlo slouží i jako světlo brzdové. Je třeba zvážit určitou spotřebu elektrické energie z baterie.

Servis, náhradní díly a příslušenství
Elektrická koloběžka se při jízdě opotřebovává, proto je důležité před její koupí prověřit, jak je řešen záruční a pozáruční servis a zda jsou dostupné i náhradní díly.
Pokud je k elektrické koloběžce dostupné další příslušenství, může to její používání zpříjemnit.
Pro přenášení do vnitřních prostor se může hodit přepravní taška, do které zablácenou koloběžku schováme.
Pro ještě lepší a pohodlnější jízdu lze na elektro koloběžku, pokud jim nedisponuje a pokud je k tomu uzpůsobena, připevnit i sedlo.

Důležité vlastnosti elektrické koloběžky:

Spotřeba energie

  • Prodejci často uvádějí náklady na spotřebu energie okolo 0,06 Kč/km.
  • Pokud však chceme znát reálnější náklad na ujetý kilometr, je dobré započítat i opotřebení baterie. Ta má totiž životnost okolo 600 nabíjecích cyklů.
  • Po započtení nákladů na amortizaci baterie vychází pak jeden ujetý kilometr na cca 0,4-0,5 Kč.

Samo dobíjení

  • Některé elektrické koloběžky mají schopnost tzv. rekuperace energie, což znamená, že se baterie při brždění dobijí.
  • Při jízdě po městě se tato schopnost moc nevyužije, protože brzdíte minimálně. Baterie tedy nebudou mít dostatek času na zpětné dobití a to v městském provozu představuje pouze 4-5%, čímž se dojezd prodlouží jen o pár kilometrů.
  • Samo dobíjení je tedy spíše záležitost marketingová než praktická. Mnohem důležitější je samotná kapacita a kvalita baterie.

Dojezdová vzdálenost

  • Dojezdová vzdálenost u elektrické koloběžky je udávána na jedno plné nabití baterie.
  • Reálný dojezd však záleží na hmotnosti jezdce, převýšení terénu, stylu jízdy, protivětru, teplotě a opotřebení baterie.
  • Dobrým srovnávacím parametrem může být kapacita vlastní baterie.
  • Reálný dojezd při městském provozu může však být o 20% kratší než je uváděn dojezd nominální.

Maximální rychlost

  • Maximální rychlost je přímo úměrná na hmotnosti jezdce a kopcovitosti terénu.
  • Některé koloběžky mají rychlost pouhých 15 km/h. Rychlost 25 km/h je rychlost střední, srovnatelná s jízdou na kole. Rychlost 35 km/h je již rychlost větší, která se dá využít hlavně na rovných úsecích.
  • Na delší jízdy a určitých druhu elektrických koloběžek lze využít i tempomat, který udržuje stále stejnou, nastavenou rychlost jízdy.

Nízká hmotnost

  • Žádoucí je, aby hmotnost koloběžky byla co nejnižší.
  • Zásadní vliv na celkovou hmotnost má instalovaná baterie.
  • Baterie je tím lehčí, čím je menší její kapacita a obrácené.

Doba nabíjení

  • Baterie s nižší kapacitou se nabijí rychleji než s kapacitou vyšší.
  • Za stejný čas nabijete nízkokapacitní baterii na 100% než baterii s dvounásobnou kapacitou na 50% a dojezd bude přímo úměrný.

 

Motorové benzínové koloběžky

Tak, jak se před lety staly populární elektrické koloběžky, v dnešní době velký zájem a oblibu získávají i motorové koloběžky.
Mnohé z nich již splňují vyhlášku pro provoz na pozemních komunikacích a tak s nimi můžete jezdit jak po silnici, tak po cestách nebo na cyklostezkách, podobně jako na kole.
Většina motorových koloběžek je osazena motorem o objemu 49 ccm.


Unikátní motorová benzínová koloběžka nové generace

Nitro scooters XG10 ALLROAD MAXI

Motor

  • Výkonný dvoutaktní motor o obsahu 71,5 ccm chlazený vzduchem.
  • Pro usnadnění startování je na karburátoru gumová pumpička a páčka sytiče.
  • Tento model je například vybaven klíčem, kterým musíme pootočit a teprve potom koloběžku nastartujeme. Pro vypnutí pootočíme klíčem do polohy nula.
  • Nádrž má objem 1,1 litrů a lze na ní ujet okolo 20 – 30 km, záleží na váze řidiče, stylu jízdy a terénu.
  • Motor spaluje benzín Natural 95 smíchaný se syntetickým olejem pro dvoutaktní motory. Mísení benzínu a oleje se provádí v poměru 1 : 30.

Převodovka

  • Tento model využívá patentovanou řemenovou převodovku s dvěma rychlostmi a řazení je manuální, přepínačem na řídítkách jako u horského kola.
  • Přenos síly na zadní kolo zajišťuje masivní řetěz, který je možné během několika vteřin dle potřeby napnout.
  • První rychlost slouží k rozjezdu, druhý pak k samotné jízdě. Prudký kopec se dá jednoduše vyjet i na první stupeň rychlosti.

Odpružení

  • Tato motorová koloběžka je vybavena nejnovější generací předního odpružení, které představují dvě nezávislé pružiny přední nápravy.
  • Tuhost předních pružin lze nastavit podle potřeb jezdce, od měkkého po tužší chod.

Brzdy a řídítka

  • Základním předpokladem snadného a bezpečného ovládání koloběžky jsou široká racingová řídítka. Pro zvýšení bezpečí jsou opatřena obalem BMX s měkčeným podkladem.
  • Pravou rukou ovládáte páčku plynu a přední brzdu, levou rukou pak ovládáme zadní brzdu.
  • Brzdový systém prošel velkou inovací a to v podobě zcela nových, tahu odolných, brzdových páček a brzdových kotoučů vyříznutých laserem.

Pneumatiky

  • Jsou použity nízko profilové terénní pneumatiky o průměru 11,5“, což je 29 cm.
  • Profil pneumatiky je navržen i pro možnost jízdy mimo silnici.

Ostatní doporučení

  • Doporučuje se přikoupit odnímatelné sedlo, které zvyšuje komfort a pocit bezpečí.
  • Dále je vhodné dokoupit kryt převodovky, který chrání řemen před kamínky.

 

Někteří výrobci motorových koloběžek

Nitro scooters Česká a Slovenská republika
Registrovaná česká a slovenská značka, která je vyráběná podle platného patentu americké firmy P-Design. Česká a slovenská firma se neustále aktivně podílí na vývoji a výrobě těchto koloběžek. Zajišťuje i specializovaný servis a dostupnost náhradních dílů. Vyrábí jak elektrické tak benzínové koloběžky a to v souladu s evropskými atestacemi. Celá řada prodejců nabízí plagiáty těchto koloběžek, které jsou sice levnější, ale nesplňují vlastnosti originálů a navíc mohou být i nebezpečné.

Společnost Kostka
Vyrábí koloběžky vlastní výroby a to elektrické i motorové. V současnosti vyrábí koloběžky ve velikosti 20 a 26 palců. Na standardní konstrukci byl namontován čtyřtaktní benzinový pohon Honda s řetězovým převodem.

Německé koloběžky SXT
Německá značka SXT je také zárukou kvality a bezpečnosti. Jejich elektrické a motorové koloběžky mohou nahradit cestování městskou hromadnou dopravou nebo autem. Firma nabízí dětské koloběžky, koloběžky pro běžné uživatele, ale i pro specialisty profesionály.

Americké koloběžky GO-PED
Pro opravdové vyznavače jízdy na motorových koloběžkách vyrábí americká firma tyto stroje. Cena přes 40 000 Kč není nikterak nízká, ale dostanete za ní motorovou koloběžku, která má nosnost 200 kg, maximální rychlost 74 km/hod., motor 46 cc, hliníkové ráfky, kotoučové brzdy a doživotní záruku na rám.

Osvědčené české značky motorových koloběžek 

Crosco
Elegantní motorová koloběžka na benzín s dojezdem 50 kilometrů.
Cena se pohybuje od 25 000 Kč.
Verze na elektrický pohon s dojezdem 45 kilometrů a cenou okolo 38 000 Kč.

Blata
Jedná se o malou motorovou koloběžku s dvoutaktním, vzduchem chlazeným motorem, se kterou dojedete od dveří ke dveřím.
Vhodná od 15 let. Cena se pohybuje pod 20 000 Kč.

Nitro Scooters
Již popisované elektrické i benzínové koloběžky, které jsou u nás stále populární.
Cena již od 10 000 Kč za model pro osoby do 70 kg a s maximální rychlostí 20 km/hod., s motorem 300 W.
Cena od 20 000 Kč za model pro osoby do 90 kg, s maximální rychlostí 35 km/hod. a motorem 500 W.
Nejlehčí model váží pouhých 14 kg.

KMFS ES 700-2
Tyto elektrické koloběžky, vyráběné v České republice, jsou osazeny dvěma motory v předním i zadním kole.
Cena přesahuje 40 000 Kč.

Ostatní motorové koloběžky, které se u nás prodávají

RAZOR, CRUSSIS, TAKIRA, ELJET, SPARTAN SPORT, E-FLUX, ULTIMATE RACING a další.

Provoz na pozemních komunikacích

  • Koloběžka s pomocným elektrickým nebo benzinovým motorem, kterou lze provozovat i bez použití motoru, tedy odstrkáváním, může být použita na pozemních komunikacích, pokud vyhovuje vyhlášce Ministerstva dopravy, jako běžné jízdní kolo.
  • Pokud motorová koloběžka nemá výkon vyšší než 1 kW a její maximální rychlost nepřevýší 25 km/hod., pak nemusí mít povinné ručení, registrační značku a její majitel ani řidičský průkaz.
  • Při překročení výše uvedených parametrů je potřebné k řízení řidičský průkaz skupiny A1.
  • Výrobci všech druhů a modelů koloběžek, ať již jde o dětské motorové koloběžky nebo koloběžky pro dospělé, jízdu po silnici nebo v terénu, ve městě nebo na cyklostezce, vždy doporučují ochranné prvky jako při jízdě na kole. Tedy helmu na hlavu, chrániče na ruce a nohy, případně i řidičské rukavice.





V naší prodejně motorové koloběžky neprodáváme, tento článek je pouze informativní.
V naší nabídce naleznete pouze klasické koloběžky >>




Naše služby

DOPRAVA ZDARMA
nákupu nad 3000,-

Outlet výprodeje
KAMENNÁ PRODEJNA
Osobní a individuální přístup k zákazníkovi
Nákup bez registrace
Kvalitní vyzkoušený sortiment
POTŘEBUJETE PORADIT?
Info, jak si vybrat >
...nebo po objednání
ZAVOLÁME.
Více info >>

Rychlý kontakt

Dotazy volejte:
+420 739 170 400
info@sport-mb.cz
Kontaktní formulář a
adresa obchodu
>>

Výprodej

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Více informací zde.